Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Temná strana jako cesta k osvobození

Být sám se sebou. V tichu. V klidu. Ve vnitřní tmě. Pasivně. Bez pohybu. Bez podnětů. Jak si užíváte tenhle vnitřní prostor? Prázdnota plná nekonečna. Jak si užíváte sebe, když jste jenom sami? 

Mobil v režimu letadlo. Počítač vypnutý. Televize ztlumená. Facebook offline. Jaké to je? Jen sedíte / ležíte sami se sebou. Sami v sobě. Sami před sebou nazí. Díváte se na svou nahotu s potěšením a chutí? Nalézáte v ní zalíbení nebo se vnitřního prostoru bojíte a vyhýbáte se mu jako upír česneku? 

 

Někdy to chce notnou dávku odvahy podívat se sám sobě do očí. Čelit tomu nekonečnému vnitřnímu tichu, které přerušuje jen nádech a výdech. Čelit všem těm myšlenkám, které se nám nelíbí a které nás i obtěžují. Bolí.

 

 Řeknu vám, že já jsem dlouhá léta bláhově unikal sám před sebou a vlastním tichem. Ono to popravdě často ani ticho nebylo, spíš to byla vnitřní bouře plná pocitů, obrazů a myšlenek. Bouře, které jsem unikal. Hudba. Rádio. Televize. Nebo jen stokrát zopakované zábavné pořady na YouTube. To všechno byly moje únikové cesty.

 

 Hlavně nebýt jen s Alešem. Natož v tichu! To bych se musel tváří v tvář setkat se svými démony, svou slabostí, dávnými i čerstvými bolístkami, s nezahojenými zraněními, se všemi svými maskami, které v životě střídám a používám, se všemi svými aspekty, se kterými nejsem spokojený a které tak trochu odmítám. Musel bych se setkat se svým stínem.

 

 Mno a to jsem rozhodně neměl v plánu. Můj plán byl jasný - vzít před svým stínem roha. Přechytračit sám sebe. Vyhnout se mu. Nevidět ho. Nevnímat ho. Necítit. Vymazat ho. Řeknu vám stálo mě to mnoho sil, energie i promarněného času. A výsledek? Chabý, mlhavý, neuspokojivý.

 

 Však si to zkuste za slunečného dne utéct před vlastním stínem. :-) Moc to nejde, žejo. Jenže jednoho dne už jsem před sebou prostě dál utíkat nemohl, už mě bylo z vlastního života tak blbě, že jsem byl krok nad propastí. Ještě krok a měl jsem pocit, že se propadnu do pekla. Buď peklo nebo čelit sám sobě. Tož vybral jsem si to druhé. Až krize mě donutila. Ostatně na tom není nic zvláštního, muži se většinou razantně mění až při krizi … až když jsou na pokraji sil. 

 

Byl to boj. Tvrdej. Těžkej a kolikrát jsem měl pocit, že tohle prostě nemůžu vyhrát. Jako bych jel v nablýskaném brnění vstříc temným hordám na jistou smrt. První momenty jen s Alešem, tichem, samotou a prázdnotou byly drsné. Za zavřenýma očima jsem viděl film, na kterej jsem se vskutku netěšil. Přehrávaly se mi všechny negativní emoce, které jsem v sobě potlačoval, všechny myšlenky o sobě (žádná hitparáda), všechen vztek, zlost, nenávist i sebeobviňování. Byl to filmový festival pro otrlého diváka. :-) Panoptikum temné strany síly. A ačkoli to bylo po všech stránkách náročné, něco ve mně mi říkalo, že to je dobrý krok, nutný k určitému očištění. Začal jsem postupně cítit takovou prazvláštní úlevu. Najednou se mi lépe dýchalo. Mohl jsem se symbolicky i zcela fyzicky silněji, pevněji a hlouběji nadechnout do života.

 

 I můj postoj těla se začal měnit. Napřimoval jsem se. Přestával jsem se tak hrbit. Odcházela ze mě letitá tíže a napětí. Uvolňoval jsem se. Když jsem dokázal být i se svou temnotou, najednou se začalo blýskat na lepší časy. Vidět svět v jiných barvách. V barevnějších. Sytějších a plnějších. Bavil jsem se. Až když jsem začal přijímat i svůj stín, mohl jsem začít přijímat i svou sílu a světlejší stránky. Svoje schopnosti, úspěchy i dovednosti. 

 

Stával jsem se celistvějším Alešem. I moje vztahy se měnily. Přistupoval jsem k lidem s více otevřeným srdcem, pochopením a respektem. A klidem. Už mě vytočilo mnohem méně věcí. Jo z vnitřní bouře, kterou jsem zmínil na začátku se stával postupně větřík na klidném moři. Jaká proměna! 

 

Když se teď na tenhle proces zpětně ohlížím, mám z něj obrovskou radost. Jasně bolelo to fest a rozhodně to nebyla procházka růžovou zahradou. Spíš slzavým údolím, ale stálo to za to. Sám v sobě se cítím o poznání lépe a především sám sebe cítím. Už netrávím celý život jen ve svojí hlavě nekonečným přemýšlením a útěkem. Jo a i sex jsem pak dokázal prožívat mnohem intenzivněji … ale to byla jen taková třešnička na dortu. :-) 

 

Pokud i vy před sebou utíkáte, jen čekáte na fázi, do které jsem se dostal já. A to na moment kroku před propastí. Tomu se vyhnete jedině tím, že přestanete utíkat. Já vím, máte strach být jen sami se sebou. Dívat se na vlastní nahotu. Dívat se do svého vnitřního zrcadla. Možná si o sobě nemyslíte nic moc hezkého a možná se nemáte rádi, tak jako jsem se neměl rád. Vím, jak je zpočátku může být nelehké to začít měnit. Byl jsem tam taky, prošel jsem si tím a pořád na té cestě jsem. 

 

Nicméně vás chci podpořit - jděte do toho. Obraťte se k sobě. Zastavte se. Stejně neutečete. Začnete pozvolna. Nikam nemusíte spěchat. Začněte sami se sebou trávit třeba jen pár minut denně a pozorujte, co se objevuje za pocity, myšlenky nebo vnitřní obrazy. Ano mohou se vynořovat i aspekty nepříjemné, ale to je přirozené a nutné k osobnímu rozkvětu a osvobození se. Bez toho to nepůjde. Nebojte, nebude to trvat věčně a v důsledku to není tak hrozné, jak se zdá na začátku. A především ta odměna je snad nejsladší, jakou můžete dostat. Budete pak sami se sebou v míru a spokojení. Já jsem ani v těch nejdivočejších představách nesnil o tom, že můj život by se tak zásadně mohl proměnit k lepšímu.

 

 Pokud se i tak ve vaší mysli objevují obavy a je pro vás nadmíru náročné se těmito tématy zabývat, najděte si nějakého parťáka, který vás v tom bude podporovat. S kým budete moci svoje zážitky sdílet. Někoho u koho najdete pochopení i sílu do dalších dnů.

 

 Věřím, že to zvládnete. Přeji vám osvobozující cestu!

Autor: Aleš Vavřinec | pátek 12.5.2017 11:54 | karma článku: 15,11 | přečteno: 292x
  • Další články autora

Aleš Vavřinec

Muži potřebují opustit svou vnitřní tvrdost

Přílišná vnitřní tvrdost muže ubíjí. Tvrdost totiž taky znamená zatvrdlost, zatuhnutí, zamrzlost. To už nezní tak sexy, co?

19.8.2022 v 13:51 | Karma: 9,50 | Přečteno: 322x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Co všechno musíš udělat, aby ses měl rád?

Naučil ses, že láska není zadarmo. Naprogramovali tě, že si ji musíš zasloužit, že se kvůli ní musíš měnit a změnit. Naučil ses popírat sám sebe, potlačovat to, kdo jsi. Naučil ses svoje pravé Já schovávat ve stínu.

1.8.2022 v 7:07 | Karma: 11,27 | Přečteno: 317x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Vzepři se vnitřní malosti!

Nikdo není větší než ty. A ty nejsi menší než kdokoli jiný. Nevěř tomu vnitřnímu hlasu, který tě o tom přesvědčuje, když stojíš tvář tvář autoritě nebo někomu (z tvého pohledu) úspěšnějšímu.

15.7.2022 v 6:45 | Karma: 8,38 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Do školy? Díky, raději ne ...

Bavil jsem se s jedním učitelem o alternativním vzdělávání, když jsem řekl, že syn chodí do velmi originální lesní školky, zpozorněl. Zeptal se mě - co budete dělat, až narazí na státní školství? Nebude to pro něj šok?

14.7.2022 v 12:54 | Karma: 17,10 | Přečteno: 856x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Proč není moudré se srovnávat s druhými ani se sebou

Včera do mě narazil jeden citát - neporovnávej se s ostatními, porovnávej se jen sám se sebou a s tím, jaký jsi byl v minulosti. Já si teda myslím, že naše společnost je porovnáváním posedlá a lehce ubrat by jí prospělo.

28.6.2022 v 13:23 | Karma: 10,17 | Přečteno: 269x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 977x
Vedu muže k jejich vnitřní síle a smyslu života. Individuálně i skupinově. Tvořím videa a podcasty - vzmuz.se

alesismail.cz

 

 

Seznam rubrik