Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co ženy milují na mužích #6 - Sebevědomí

Skutečné sebevědomí je v mužském světě vysoce nedostatkové zboží. Většina mužů, kteří po něm touží, nemíří přesně. Nemíří k jádru, ale následují iluzi a společenskou představu toho, jak by sebevědomí mělo vypadat ...

a jak by se měl sebevědomý chlap chovat, co by měl cítit, jak by měl myslet i vypadat.
Ze sebevědomí se stala jen další prázdná a povrchní společenská role, kterou se muži snaží naplnit - s vidinou toho, že pak se budou cítit dobře a budou úspěšní u žen, v práci nebo mezi přáteli.
Představa sebevědomí je především schopnost se prosadit, dynamická energie vpřed a dominance mezi ostatními, absence strachu, pochyb a nejistot. Totální pitomost a nesmysl. Podobně jako umělé a k smrti vyretušované fotky modelek v ženských magazínech.
Sebevědomí podle mě neznamená jen to, že se jako muž dokážu mezi ostatními prosadit a umím být dominantní a jít životem neohroženě vpřed. To jsou nepochybně kvality, které jsou užitečné a jsou součástí toho, čemu říkáme sebevědomí, ale nejsou to jeho základy a už vůbec to není to jediné a hlavní, co sebevědomí obsahuje.
Sebevědomí nemá jen jednu tvář, jednu formu, do které se musí muži napasovat a pak to bude dobrý. Tahle víra muži neslouží, neposiluje ho, ale svazuje jeho individualitu, jeho jedinečnost degraduje do uniformní škatulky - jaký bych měl být.
Ale to není sebevědomí, to je kopírování cizího tvaru a formy.
Pro mě osobně je základní kámen sebevědomí poznání toho, kdo jsem. Sebe - vědomí - vědomí sebe sama.
Pamatuju si, jak mě tahle otázka - kdo jsem - děsila. Neuměl jsem na ní totiž nalézt odpověď, u které bych okamžitě nevěděl, že není úplná, není pravdivá a upřímná. Tahle klíčová otázka mě pronásledovala a mučila a zároveň jsem se já mučil, když jsem od ní utíkal nebo se nad ní snažil zvítězit mentálně - vymyslet to, kdo jsem, nějak si to odvodit - muž, manažer, partner atd atd.
Všechno to byly ale spíš role, které jsem zastupoval nebo masky, které jsem nosil nebo různé nálepky, které mi dali ostatní. Ale kdo jsem ve skutečnosti?
Kdo jsem za všemi těmi myšlenkami o sobě, za vším sebehodnocením, za maskami, rolemi, za vlastním vytvořeným a získaným sebeobrazem, za vlastní image?
Po mnoha náročných letech jsem pochopil, že tuhle otázku nevymyslím a víc než kdy jindy jsem si byl jistý, že bez hlubokého poznání, kdo jsem, moje sebevědomí bude vždycky křehké, opatrné a nestabilní.
Závislé na hodnocení a uznání okolí, na společenském postavení, na egu, na image, na vnějších atributech mého života. A taky závislé na tom, jak mě vidí a cení partnerka, rodiče, nadřízení, přátelé.
Viděl jsem, jak moc mě to svazuje, oslabuje a bere svobodu, jak moc mě to pak hnalo do sebe - vylepšování a myšlenek - jaký bych měl být, aby mě ostatní hodnotili jako toho správně sebevědomého chlapa.
Věděl jsem, že tohle všechno musím odložit a jít k sobě blíž, jít hlouběji a moc u toho nemyslet. :-)
Kdo jsem se dá jedině vycítit a pocítit. Objevit v sobě to, co je uvnitř mě vždycky stabilní, přítomné, co se nikdy nemění, nikam nemizí, co o sobě nepochybuje, co (se) nepotřebuje hodnotit, cokoli dokazovat, čehokoli usilovně dosahovat, co je čisté, ryzí a radostné, celistvé, úplné, láskyplné a přirozeně silné.
Objevení a ponoření se do této své úrovně je zdrojem sebevědomí. Toho skutečného sebevědomí, které pramení zevnitř a není náchylné ani křehké, není neurotické ani nejisté.
Tenhle typ pravého sebevědomí je pomocí myšlení velice špatně uchopitelný, i proto je mezi muži docela absentující. Z myšlení skutečné sebevědomí nikdy nevyroste, maximálně maska nebo představa sebevědomí a naše ego se může cítit jako pán světa ... jenže pak stačí jedna jediná věta od partnerky a celé naše "sebevědomí" se na čas naruší nebo zhroutí.
Takové sebevědomí mi nikdy nestačilo a věřím, že stačí málokterému muži. Problém je, že my tuhle nestabilitu a křehkost považujeme za normální jako by nic jiného neexistovalo. Spokojíme se s málem a to málo pak poměřujeme s ostatními. Proto je tolik poražených a málo vítězů. (ve skutečnosti každý, kdo se poměřuje, v té chvíli prohrává)
Cesta sebevědomí není (nemusí být) cestou nekonečného sebe - zdokonalování a nabalování nových informací, technik a vědomostí. Spíš cesta sebe - poznání. Ať už toho, kdo jsem, ale také toho, co a kdo nejsem.
Odhazování všech iluzí, kterým o sobě věřím, mentálních programů a přesvědčení, které moje sebevědomí sabotují (pocity viny, špatnosti, nedostatečnosti, slabosti ...).
Hlubokého sebe - přijetí a laskavosti k sobě.
Sebevědomí není stav, je to proces, cesta, dobrodružství, které chce odvahu a ochotu se na sebe a do sebe podívat upřímně. Odvahu se v sobě potkat se vším, co mě omezuje a oslabuje - obavy, nejistoty, pochyby, bolestivé rodinné zkušenosti.
Odvahu v sobě ohněm poznání spálit všechno to, co už mi neslouží, všechny falešné iluze, hodnocení a názory.
To, co zbyde, je moje pravé JÁ. Můj zdroj. To, kdo jsem.
Tohle JÁ pak může začít zářit a projevit se. Vyjádřit se v mých myšlenkách, pocitech i činech.
Takovej chlap pak září a vyzařuje něco zajímavého a velkého. Může to být velmi klidné, plynoucí nebo divoké a akční.
V každém případě to bude opravdové a živé. Skutečné sebevědomí.
PS: Vlastní JÁ lze vycítit, uvědomit si ho, objevit ho a k tomu je výborná meditace nebo vnitřní ztišení a naslouchání. Sedejte pravidelně do ticha a ptejte se - kdo jsem - a neodpovídejte si, nic nevymýšlejte! Vnímejte v sobě "toho, kdo tuto otázku vnímá a slyší" a do toho místa směřujte svou pozornost. Mějte důvěru a nepřestávejte.
 

Autor: Aleš Vavřinec | čtvrtek 23.6.2022 10:48 | karma článku: 7,56 | přečteno: 336x
  • Další články autora

Aleš Vavřinec

Muži potřebují opustit svou vnitřní tvrdost

Přílišná vnitřní tvrdost muže ubíjí. Tvrdost totiž taky znamená zatvrdlost, zatuhnutí, zamrzlost. To už nezní tak sexy, co?

19.8.2022 v 13:51 | Karma: 9,50 | Přečteno: 322x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Co všechno musíš udělat, aby ses měl rád?

Naučil ses, že láska není zadarmo. Naprogramovali tě, že si ji musíš zasloužit, že se kvůli ní musíš měnit a změnit. Naučil ses popírat sám sebe, potlačovat to, kdo jsi. Naučil ses svoje pravé Já schovávat ve stínu.

1.8.2022 v 7:07 | Karma: 11,27 | Přečteno: 317x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Vzepři se vnitřní malosti!

Nikdo není větší než ty. A ty nejsi menší než kdokoli jiný. Nevěř tomu vnitřnímu hlasu, který tě o tom přesvědčuje, když stojíš tvář tvář autoritě nebo někomu (z tvého pohledu) úspěšnějšímu.

15.7.2022 v 6:45 | Karma: 8,38 | Přečteno: 248x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Do školy? Díky, raději ne ...

Bavil jsem se s jedním učitelem o alternativním vzdělávání, když jsem řekl, že syn chodí do velmi originální lesní školky, zpozorněl. Zeptal se mě - co budete dělat, až narazí na státní školství? Nebude to pro něj šok?

14.7.2022 v 12:54 | Karma: 17,10 | Přečteno: 856x | Diskuse| Společnost

Aleš Vavřinec

Proč není moudré se srovnávat s druhými ani se sebou

Včera do mě narazil jeden citát - neporovnávej se s ostatními, porovnávej se jen sám se sebou a s tím, jaký jsi byl v minulosti. Já si teda myslím, že naše společnost je porovnáváním posedlá a lehce ubrat by jí prospělo.

28.6.2022 v 13:23 | Karma: 10,17 | Přečteno: 269x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 98
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 977x
Vedu muže k jejich vnitřní síle a smyslu života. Individuálně i skupinově. Tvořím videa a podcasty - vzmuz.se

alesismail.cz

 

 

Seznam rubrik