Partnerské vztahy - láska nebo závislost?

26. 06. 2017 8:33:53
Po několikahodinové jízdě vlakem se pro mě lavička ve stínu kostela stává příjemným útočištěm. Sedím a nasávám místní atmosféru šumavského městečka. Pozoruji lidi v parku a nechávám se ofukovat chladivým vánkem ...

Bylo to někde tady, kde jsem se poprvé zamiloval. Byla úžasná, krásná a na svůj věk nezvykle chytrá. Mohl jsem vedle ní sedět hodiny v tichu, a přesto jsem se nenudil. Slavil jsem tehdy čerstvých 16, ale měl jsem pocit, že sedím na pupku světa. Že srdce celého světa bije i v mém nitru.

Pak se ale něco nepěkně pokazilo. Neuměl jsem být bez ní. Potřeboval jsem jí, abych se cítil dobře. Musel jsem ji mít. Toužil jsem po ní tak moc, až jsem ji od sebe odehnal. Čím víc se mi vzdalovala, tím víc jsem si jí chtěl přitáhnout. O tak dokonalou dívku jsem přece nemohl přijít. Tenhle scénář moje mysl slepě odmítala. A proto se stal přesný opak. Její žár vychladl, její živé oči se přede mnou zavíraly .... a najednou byla pryč. Fyzicky i duševně. Bolelo to. Cítil jsem se jako tragický hrdina ve hře Williama Shakespeara. Jako Romeo bez své Julie ...

Vracím se ze vzpomínek ke kostelu, lavičce a parku. Už mi není vedro. Miloval jsem jí nebo jsem na ní byl závislý? Myslím, že od každého dosti. Leč ke konci se má závislost projevila na plné obrátky. Vidím ten hořký konec i období které následovalo. Uzavřel jsem se. Zraněné srdce jsem zabetonoval 5 metrů hluboko. Už jsem to nikdy nechtěl zažít. Láska a bolest se mi začaly spojovat v jeden celek. Nechtěl jsem bolest, musel jsem tedy odmítnout i lásku. Aspoň tak fungoval můj mozek, který se mě snažil ochránit ....a že se mu to povedlo na výbornou. :-)

Po řadu let jsem zažíval velmi ambivalentní pocity i vzorce chování. Na jedné straně jsem měl strach z vážného vztahu (co kdybych skončil jako s Marií) a na druhou stranu, když se někde naskytla - byť i malá - naděje na krásný vztah s krásnou dívkou, něco ve mně zavelelo k frontální ofenzívě.

Byl jsem jako narkoman, který se vyhýbá zničující droze, ale čím déle to dělá, tím se jeho chuť násobí. Čím víc jsem se hlubokému vztahu a lásce vyhýbal, tím více jsem po ní toužil a tím více jsem se řítil do destinace Závislý vztah. Čím déle jsem byl “single a nad věcí”, tím více mi naplňující vztah chyběl. Čím víc mi chyběl, tím více jsem po něm podvědomě toužil. Vítej začarovaný kruhu ...

Jednou ale obručí kruhu muselo prasknout ... a taky že to ruplo .... a pořádně .... ve velkém stylu. :-)

Trvalo to nějaký ten pátek, než jsem si naplno uvědomil, že mám hodně velký problém a než jsem přišel na všechny výše popsané věci. V té době jsem si vědomě nepřipouštěl, že se něčemu vyhýbám a že někde uvnitř jsem zraněný, zklamaný a plný bolesti. Navenek jsem se snažil působit hrozně free a nevázaný.

“Vztah? Pche. Nechci. Nepotřebuju. Jsem spokojenej single!”

Když se dneska otáčím, musím se sám sobě trochu smát, jak jsem si tenkrát šlapal po štěstí s hrdým výrazem vítěze Wimbledonu.

Jenže ono ve mně něco prasklo a prasklo to pořádně. Dostal jsem sám sebe do fáze, kdy už jsem si nemohl dále namlouvat, že jsem v pohodě. A zároveň se potajmu dívat na ženy a doma po večerech s nimi žít jen v představách. Pocit osamění se začal drát na povrch stále častěji, stále silněji. A jedna emoce bývá většinou následována další a další. Začal se vynořovat i strach z lásky, strach z další bolesti, obava z dalšího zklamání, zranění a obranná touha být nezranitelný (tedy sám).

Inu jakmile se emoce, vzpomínky a vnitřní obrazy začnou vynořovat z podvědomí do vědomí, změní vás to jednou a navždy. Už je nemůžete bezstarostně ignorovat. Utíkat před nimi je najednou o poznání složitější a těžší. Najednou útěk sám před sebou stává se čím dál tím víc bolavým. Každý krok je jako skok do jámy plné hřebíků.

A já už nechtěl skákat na hřebíky. Na to jsem měl jsem chodidla příliš zmasakrovaná.

Tak jsem místo “hrdinného” nošení masky pana nezranitelného, musel otevřít staré zranění. Čelit všem těm nepříjemným pocitům, které jsem si tak hezky v sobě uzamkl. Zpočátku nekomfortní, leč postupně jsem si v očistném procesu našel jisté zalíbení. A stálo to za to.

Konečně jsem se mohl vztahům i lásce otevřít. Už to pro mě nebyl strašák nebo něco čím bych měl “opovrhovat”. Láska mě zase začala zajímat ... a ne jen abych jí zkoumal, jak jsem to dělal do té doby, ale abych se do ní mohl opět ponořit. Prožít ji. Žít ji. Nadechovat ji do sebe i vydechovat pro tu nejbližší.

Už mě neovládal ublíženej Aleš, kterému je 16. Mohl jsem být konečně dospělej chlap v dospělým vztahu.

PS: Tenhle článek píšu vlastně pro sebe, jako určitou rekapitulaci svojí cesty a určitou retrospektivu. Potvrzení, že otevřít své zavřené a potlačené zranění se mi mnohokrát vyplatilo. I v tomhle případě. Ale píšu ho i pro ty, kteří ještě sami sobě mažou med kolem pusy a chlácholí se, že vztah nepotřebují nebo, že jsou šťastnější bez něj. Pro ty, kteří mají strach z blízkosti, lásky a hlubokého vztahu, ale zároveň někde uvnitř po lásce a blízkosti touží.

Vím - na single život si snadno zvyká a po jisté době si začneme říkat, že takhle to je vlastně lepší / jednodušší / výhodnější. Nicméně přesně tenhle moment byl pro mě varovný signál a zlomový bod. Nechť je i pro vás tento článek signál a inspirace.

Autor: Aleš Vavřinec | pondělí 26.6.2017 8:33 | karma článku: 17.23 | přečteno: 701x

Další články blogera

Aleš Vavřinec

Muži potřebují opustit svou vnitřní tvrdost

Přílišná vnitřní tvrdost muže ubíjí. Tvrdost totiž taky znamená zatvrdlost, zatuhnutí, zamrzlost. To už nezní tak sexy, co?

19.8.2022 v 13:51 | Karma článku: 9.50 | Přečteno: 320 | Diskuse

Aleš Vavřinec

Co všechno musíš udělat, aby ses měl rád?

Naučil ses, že láska není zadarmo. Naprogramovali tě, že si ji musíš zasloužit, že se kvůli ní musíš měnit a změnit. Naučil ses popírat sám sebe, potlačovat to, kdo jsi. Naučil ses svoje pravé Já schovávat ve stínu.

1.8.2022 v 7:07 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 315 | Diskuse

Aleš Vavřinec

Vzepři se vnitřní malosti!

Nikdo není větší než ty. A ty nejsi menší než kdokoli jiný. Nevěř tomu vnitřnímu hlasu, který tě o tom přesvědčuje, když stojíš tvář tvář autoritě nebo někomu (z tvého pohledu) úspěšnějšímu.

15.7.2022 v 6:45 | Karma článku: 8.02 | Přečteno: 247 | Diskuse

Aleš Vavřinec

Do školy? Díky, raději ne ...

Bavil jsem se s jedním učitelem o alternativním vzdělávání, když jsem řekl, že syn chodí do velmi originální lesní školky, zpozorněl. Zeptal se mě - co budete dělat, až narazí na státní školství? Nebude to pro něj šok?

14.7.2022 v 12:54 | Karma článku: 16.86 | Přečteno: 856 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Karel Trčálek

Kateřina Konečná prozradila, že dnešní komunistické názory jsou docela nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 7:56 | Karma článku: 16.20 | Přečteno: 201 | Diskuse

Tomáš Flaška

Tak si ty ruské volby shrňme

A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.

19.3.2024 v 7:04 | Karma článku: 24.24 | Přečteno: 411 | Diskuse

Ladislav Pokorný

Kateřina Konečná nechtíc prozradila, že dnešní komunistické názory jsou naprosto nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 0:59 | Karma článku: 33.55 | Přečteno: 730 | Diskuse

Eva Kislingerová

Budeme válčit se Slovenskem?

Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.

18.3.2024 v 13:24 | Karma článku: 22.31 | Přečteno: 586 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak s Babišem dohnat a předehnat ne Západ, ale Putinovo Rusko?

Západ se nám rozpadá před očima. Zato Rusko doslova vzkvétá. S doháněním Západu je konec, teď už nám zbývá, než jen dohánět a předhánět Rusko...

18.3.2024 v 11:15 | Karma článku: 19.15 | Přečteno: 251 | Diskuse
Počet článků 98 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 969

Vedu muže k jejich vnitřní síle a smyslu života. Individuálně i skupinově. Tvořím videa a podcasty - vzmuz.se

alesismail.cz

 

 

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...